
+48 795 012 221
Statut
Nr. porządkowy: 1/2024
S T A T U T
Domu Wczasów Dziecięcych, Promocji Zdrowia i Rozwoju Osobistego „Olimpijczyk”
ul. Kłodzka 16-18, 57-402 Nowa Ruda
Nowa Ruda, 01 czerwca 2024 r.
I. Postanowienia ogólne
II. Cele i zadania
III. Organizacja
IV. Wychowankowie
V. Prawa i obowiązki wychowanka
VI. Nagrody i kary
VII. Pracownicy
VIII. Dokumentacja
IX. Źródła Finansowania
I. Postanowienia ogólne
§ 1
-
Statut reguluje funkcjonowanie i organizację Domu Wczasów Dziecięcych, Promocji Zdrowia i Rozwoju Osobistego „Olimpijczyk”, zwanego dalej Domem Wczasów Dziecięcych lub placówką.
-
Pełna nazwa placówki to: Dom Wczasów Dziecięcych, Promocji Zdrowia i Rozwoju Osobistego „Olimpijczyk”. Dopuszczalne jest posługiwanie się skrótem „DWD Olimpijczyk”, w tym także na pieczęciach i dokumentach obiegowych.
-
Siedziba placówki znajduje się w Nowej Rudzie przy ul. Kłodzkiej 16-18.
-
Organem prowadzącym jest AKG Sp. z o.o. z siedzibą w Nowej Rudzie przy ulicy Kłodzkiej 18; numer KRS 0001144845.
-
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Dolnośląski Kurator Oświaty we Wrocławiu.
-
W Domu Wczasów Dziecięcych funkcjonuje Rada Pedagogiczna
-
Radę Pedagogiczną powołuje i kieruje jej działalnością dyrektor
-
W skład rady wchodzą: Dyrektor i nauczyciele
II. Cele i zadania Domu Wczasów Dziecięcych
§ 2
-
Dom wczasów dziecięcych jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu organizowania i prowadzenia kształcenia dzieci i młodzieży lub wspierania i uzupełniania tego kształcenia, połączonego z jednoczesnym wspieraniem ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnieniem ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowaniem zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych.
§ 3
-
Do zadań Domu Wczasów Dziecięcych należy (zgodnie z art. 72 Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty) organizowanie:
-
zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych;
-
zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
-
aktywnych form wypoczynku;
§ 4
-
Zadania Domu Wczasów Dziecięcych realizowane są w placówce przy ul. Kłodzkiej 16-18, 57-402 Nowa Ruda,
-
W razie potrzeby zajęcia mogą być również organizowane w:
-
Szkole Podstawowej nr 7 im. Tadeusza Kościuszki w Nowej Rudzie przy ul. Szkolnej 3, 57-402 Nowa Ruda.
-
Korzystanie z obiektu wymienionego w pkt. 2 odbywa się na podstawie porozumienia zawartego z dyrektorem szkoły.
III. Organizacja Domu Wczasów Dziecięcych
§ 5
Organizację Domu Wczasów Dziecięcych określają:
-
ramowe programy pobytu,
-
rozkład dnia i zajęć grup,
-
terminarz turnusów, tzw. „grafik pobytów”
-
programy własne grup realizowane przez macierzystych wychowawców
§ 6
-
Dom wczasów dziecięcych prowadzi działalność przez cały rok kalendarzowy. W organizacji pracy Domu Wczasów Dziecięcych nie przewiduje się ferii szkolnych.
§ 7
-
Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego ramowego programu pobytu. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia, rozwój wychowanków.
-
Podstawową jednostką organizacyjną jest grupa wychowawcza, przebywająca w placówce w danym turnusie. Przez uczestników grupy wychowawczej rozumie się dzieci i młodzież będących wychowankami przebywającymi w Domu Wczasów Dziecięcych.
-
Liczba wychowanków w grupie wychowawczej podczas zajęć edukacyjnych realizowanych przez jednego nauczyciela nie powinna być większa niż 30. Dopuszczalne jest odbywanie zajęć edukacyjnych i innych zajęć takich jak prelekcje, prezentacje, spotkania, wycieczki w grupie zbiorowej, pod warunkiem zapewnienia odpowiedniej opieki, nagłośnienia i prezentacji.
-
Liczba wychowanków w grupie specjalnej, wymagającej stosowanie specjalnych metod pracy i wychowania, jest taka sama jak liczba uczniów w oddziale odpowiedniej szkoły właściwej do ich kategorii wiekowej.
§ 8
-
Zajęcia dydaktyczne w placówce prowadzone mogą być również według programu i uzgodnień dokonywanych ze szkołą, do której uczęszczają wychowankowie. O zakresie nauki decyduje szkoła macierzysta, z której przyjeżdżają dzieci i określony jest on w „Skierowaniu”.
-
Szkoła macierzysta może zrezygnować z zajęć dydaktycznych na rzecz proponowanych zajęć edukacyjnych realizowanych przez placówkę, niezależnie realizując programy własne.
§ 9
Podstawową opiekę medyczną nad wychowankami sprawuje publiczna służba zdrowia.
IV. Wychowankowie.
§ 10
-
Dom Wczasów Dziecięcych prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży, liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży, techników, branżowych szkół I stopnia i szkół specjalnych przysposabiających do pracy.
§ 11
-
Dzieci i młodzież przyjmowane są do Domu Wczasów Dziecięcych na wniosek rodziców, opiekunów prawnych, osób znanych rodzicom, szkół macierzystych lub innych organizatorów przyjazdu zajmujących się m. in. organizacją wypoczynku dzieci i młodzieży. Wnioskujący składa wniosek poprzez wypełnienie i podpisanie tzw. „karty kwalifikacyjnej i pobytu dziecka/wychowanka w placówce oświatowej […]”
-
Wymagana jest uprzednia rezerwacja pobytu w Domu Wczasów Dziecięcych drogą elektroniczną.
-
Przyjęcie grupy wychowanków również ze szkoły macierzystej lub kierowanej przez innego organizatora wymaga dodatkowo imiennej listy wychowanków tzw. „listy wychowanków”, przekazywanej drogą elektroniczną w pliku Excel wg przekazywanego wzoru.
§ 12
-
Koszty pobytu dzieci ponosi organizator pobytu tj. szkoła, stowarzyszenie, rodzice itp.
-
Wysokość odpłatności za wyżywienie oraz zakwaterowanie określa zarządzenie dyrektora placówki.
-
Dom Wczasów Dziecięcych, może prowadzić dodatkową działalność związaną pośrednio z realizacją zadania głównego w postaci w świadczeń dodatkowych, z których mogą korzystać grupy wychowanków za dodatkową opłatą, takich jak w szczególności: wycieczki autokarowe, nauka jazdy na nartach, wycieczki i wstępy do muzeów, ogniska, dyskoteki, strzelanie, kuligi itd.
-
W uzasadnionych przypadkach dyrektor może zmniejszyć odpłatność za dziecko lub całkowicie zwolnić organizatora z płatności.
-
Rodzice lub opiekunowie prawni zobowiązani są do wyposażenia dziecka w odpowiednią odzież, obuwie, bieliznę oraz inne przedmioty osobistego użytku.
V. Prawa i obowiązki wychowanka.
§ 13
Wychowanek ma prawo między innymi do:
-
opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa oraz ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną,
-
właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno - wychowawczego, wypoczynku i zajęć programowych,
-
życzliwego traktowania, sprawiedliwej i obiektywnej oceny swojego postępowania, oraz osiąganych wyników w procesie dydaktyczno – wychowawczym,
-
swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych,
-
rozwijania zainteresowań i umiejętności,
-
korzystania z pomieszczeń i urządzeń Domu Wczasów Dziecięcych,
-
uzyskania pomocy w nauce,
-
uzyskania pomocy w rozwiązywaniu własnych problemów,
-
uzyskania informacji o zasadach korzystania z opieki medycznej.
§ 14
Do obowiązków wychowanka należy między innymi:
-
aktywne uczestnictwo w zajęciach programowych,
-
przestrzegania zasad kultury współżycia społecznego,
-
dbałości o ład i porządek,
-
dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo własne i kolegów,
-
podporządkowanie się zaleceniom wychowawców oraz innych pracowników placówki,
-
tworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości.
§ 15
-
Wychowanek ma obowiązek przestrzegać ustalonych regulaminem warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, a także stosować się do „regulaminu Domu Wczasów Dziecięcych”.
-
Telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne wychowankowie przywożą ze sobą za zgodą rodziców. Dom Wczasów Dziecięcych nie ponosi odpowiedzialności w przypadku ich zgubienia, zniszczenia lub kradzieży oraz za nawiązane tą drogą kontakty, lub wynikłe z tego niepożądane zdarzenia.
-
Na terenie placówki obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez wychowanków bez wiedzy i zgody wychowawcy i Dyrektora Placówki.
VI. Nagrody i kary
§16
-
Wychowanek nagradzany jest głównie za:
-
wzorowe zachowanie się w czasie trwania turnusu,
-
pomoc wychowawcom w zajęciach,
-
sprawowanie różnych funkcji,
-
szczególne podjęte inicjatywy,
-
udział lub osiągnięcia w konkursach, zabawach i zawodach sportowych.
-
Nagrodami są:
-
pochwała przez dyrektora lub jego zastępcę podczas spotkania z wychowankami placówki,
-
pisemne zawiadomienie szkoły macierzystej,
-
dyplomy uznania,
-
nagrody rzeczowe.
§17
-
Wychowanek może zostać ukarany w przypadku następujących przewinień:
-
nieprzestrzeganie obowiązków oraz regulaminu pobytu,
-
dokonania kradzieży,
-
rozprowadzania i używania narkotyków i innych środków odurzających,
-
palenia papierosów,
-
spożywania alkoholu,
-
celowego niszczenia celowe mienia placówki.
-
Zakazane jest stosowania kar naruszających nietykalność i godność osobistą wychowanka.
-
Karami są:
-
upomnienie przez wychowawcę lub dyrektora placówki,
-
powiadomienie rodziców lub szkoły o nagannym zachowaniu się,
-
wydalenie z turnusu.
-
Decyzję o wydaleniu z turnusu podejmuje dyrektor lub jego zastępca a w przypadku uczestnika grupy zorganizowanej - wraz z kierownikiem grupy.
-
Wychowanek ma prawo odwołać się od nałożonej kary z własnym uzasadnieniem bądź deklaracją poprawy, w terminie podanym przez dyrektora w decyzji o zastosowaniu kary, nie krótszym niż jeden dzień.
-
Decyzja dyrektora wydana wskutek odwołania jest ostateczna.
VII. Pracownicy
§ 18
-
W Domu Wczasów Dziecięcych zatrudnia się następujących pracowników:
-
Dyrektora - Andrzeja Żelasko,
-
wicedyrektorów ds. pedagogicznych, administracyjnych
-
nauczycieli – wychowawców, pedagogów, dietetyków, trenerów itp.
-
kierownika ds. administracyjno – gospodarczych itp.,
-
pracowników administracyjno – ekonomicznych,
-
bezpośredniej obsługi (kuchnia, pokoje, kotłownia, konserwacja).
-
Szczegółowy zakres zadań, podległości i odpowiedzialności zatrudnionych pracowników określa dyrektor placówki w indywidualnych zakresach obowiązków pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach.
-
Liczbę stanowisk określa organ prowadzący.
-
Określenie zasad zatrudniania pracowników i zawieranie umów należy do dyrektora placówki.
§ 19
-
Do zadań dyrektora należy m.in.:
-
kierowanie działalnością placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
-
sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
-
Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki (dotacja podmiotowa) i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi placówki,
-
Wykonywani innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
-
Do zadań wicedyrektora ds. pedagogicznych należy m.in.:
-
nadzór nad realizacją i organizacją zadań placówki przez nauczycieli – wychowawców,
-
ustalania z organizatorem grup ramowego programu pobytu oraz czuwanie nad realizacją tego programu,
-
prowadzenie i nadzorowanie dokumentacji Domu Wczasów Dziecięcych w zakresie działań edukacyjno – wychowawczych.
§ 20
-
Zajęcia edukacyjne z wychowankami prowadzą nauczyciele – wychowawcy zatrudnieni w placówce lub działający w ramach wolontariatu oraz inni specjaliści tj. m.in. dietetyk, coach rozwoju osobistego itd..
-
Nauczyciele - wychowawcy zobowiązani są do :
-
organizowania i prowadzenia zajęć wychowawczych, edukacyjnych, programowych,
-
zapewnienie opieki i bezpieczeństwa wychowankom z wyłączeniem czasu organizowanego przez wychowawców – nauczycieli macierzystych podczas ich programu,
-
zapoznania wychowanków z regulaminem pobytu w placówce,
-
wdrażania wychowanków do samodzielności, przestrzegania higieny osobistej i otoczenia,
-
ścisłej współpracy z opiekunami nocnymi, z pracownikami służby zdrowia (wezwanie pogotowia) oraz utrzymywaniem kontaktu z pracownikami szkoły, do której uczęszczają wychowankowie, ewentualnej współpracy z rodzicami w rozwiązywaniu różnych problemów,
-
przygotowywania informacji o poszczególnych wychowankach (zachowanie, uzyskane oceny i zrealizowany program – dziennik),
-
realizowania podstawowych celów i zadań Domu Wczasów Dziecięcych.
VIII. Dokumentacja
§ 21
-
W Domu Wczasów Dziecięcych prowadzona jest dokumentacja składająca się z następujących dokumentów:
-
Dotyczących wychowanków:
-
ewidencji wychowanków zawierającej nazwę organizatora grupy oraz liczbę wychowanków z dokładnym rejestrem danych osobowych tych wychowanków,
-
segregatorów dla poszczególnych grup zawierających:
- umowę z organizatorem pobytu,
- skierowanie,
- ewidencję wychowanków,
- karty kwalifikacyjne uczestników,
- dzienniki zajęć podpisane przez wiodących grupę wychowawców z rejestrem danych osobowych wychowanków oraz tematami prowadzonych zajęć wpisanymi przez osoby prowadzące poszczególne zajęcia,
- ramowy program pobytu.
-
Dokumentów założycielskich:
-
zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Powiatu Kłodzkiego,
-
zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON,
-
zgłoszenia do ewidencji niepublicznej placówki oświatowej z dnia 28.06.2024 r.
-
Pozostałych:
-
rocznego planu pracy,
-
spisu programów edukacyjnych,
-
rozkładu dnia i zajęć grup wychowawczych,
-
terminarzu turnusów,
-
regulaminu pobytu,
-
szczegółowych warunków i sposobu oceniania wychowanków w Domu Wczasów Dziecięcych, Promocji Zdrowia i Rozwoju Osobistego „Olimpijczyk”
-
zeszytu wyjść i wyjazdów oraz uwag o pobycie wychowanka w sytuacji, gdy organizatorem pobytu jest Dom Wczasów Dziecięcych,
-
podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stosowanej jako narzędzia do rejestrowania wydatków
-
dokumentacji kadrowej.
-
Całość dokumentacji zatwierdza dyrektor.
-
Dokumentacja jest prowadzona i przechowywana w siedzibie Domu Wczasów Dziecięcych.
IX. Źródła Finansowania Domu Wczasów Dziecięcych
§ 22
1. Środki na działalność Domu Wczasów pochodzą z:
1) dotacji odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego – na działalność oświatową w ramach części oświatowej subwencji ogólnej,
2) z projektów, programów i grantów,
3) z wpłat dobrowolnych.
4) od rodziców - rodzice ponoszą częściowe koszty za posiłki w stołówce domu wczasów dziecięcych równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie oraz zakwaterowanie w domu wczasów dziecięcych w wysokości nie wyższej niż koszt utrzymania miejsca oraz inne koszty wcześniej ustalone.
X. Postanowienia końcowe.
§ 23
Dom Wczasów Dziecięcych prowadzi gospodarkę finansową i materiałową na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§ 24
Dom Wczasów Dziecięcych używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§25
Zmiany w statucie oraz tekst jednolity ogłasza organ prowadzący.
§26
Statut wchodzi w życie z dniem 01 czerwca 2024 roku.