top of page

Statut

Nr. porządkowy: 1/2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S T A T U T

 

 

Domu Wczasów Dziecięcych, Promocji Zdrowia i Rozwoju Osobistego „Olimpijczyk”

 

ul. Kłodzka 16-18, 57-402 Nowa Ruda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                            Nowa Ruda, 01 czerwca 2024 r.

 

 

I. Postanowienia ogólne

II. Cele i zadania

III. Organizacja

IV. Wychowankowie

V. Prawa i obowiązki wychowanka

VI. Nagrody i kary

VII. Pracownicy

VIII. Dokumentacja

IX. Źródła Finansowania

 

 

 

 

 

I. Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

  1. Statut reguluje funkcjonowanie i organizację Domu Wczasów Dziecięcych, Promocji Zdrowia i Rozwoju Osobistego „Olimpijczyk”, zwanego dalej Domem Wczasów Dziecięcych lub placówką.

  2. Pełna nazwa placówki to: Dom Wczasów Dziecięcych, Promocji Zdrowia i Rozwoju Osobistego „Olimpijczyk”. Dopuszczalne jest posługiwanie się skrótem „DWD Olimpijczyk”, w tym także na pieczęciach i dokumentach obiegowych.

  3. Siedziba placówki znajduje się w Nowej Rudzie przy ul. Kłodzkiej 16-18.

  4. Organem prowadzącym jest AKG Sp. z o.o. z siedzibą w Nowej Rudzie przy ulicy Kłodzkiej 18; numer KRS 0001144845.

  5.  Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Dolnośląski Kurator Oświaty we Wrocławiu.

  6. W Domu Wczasów Dziecięcych funkcjonuje Rada Pedagogiczna

  1. Radę Pedagogiczną powołuje i kieruje jej działalnością dyrektor

  2. W skład rady wchodzą: Dyrektor i nauczyciele

 

II. Cele i zadania Domu Wczasów Dziecięcych

 

§ 2

 

  1. Dom wczasów dziecięcych jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu organizowania i prowadzenia kształcenia dzieci i młodzieży lub wspierania i uzupełniania tego kształcenia, połączonego z jednoczesnym wspieraniem ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnieniem ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowaniem zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych.

 

§ 3

 

  1. Do zadań Domu Wczasów Dziecięcych należy (zgodnie z art. 72 Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty) organizowanie:

  1. zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych;

  2. zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków;

  3. aktywnych form wypoczynku;

 

§ 4

 

  1. Zadania Domu Wczasów Dziecięcych realizowane są w placówce przy ul. Kłodzkiej 16-18, 57-402 Nowa Ruda,

  2. W razie potrzeby zajęcia mogą być również organizowane w:

  1. Szkole Podstawowej nr 7 im. Tadeusza Kościuszki w Nowej Rudzie przy ul. Szkolnej 3, 57-402 Nowa Ruda.

  1. Korzystanie z obiektu wymienionego w pkt. 2 odbywa się na podstawie porozumienia zawartego z dyrektorem szkoły.

 

III. Organizacja Domu Wczasów Dziecięcych

 

§ 5

 

Organizację Domu Wczasów Dziecięcych określają:

  1. ramowe programy pobytu,

  2. rozkład dnia i zajęć grup,

  3. terminarz turnusów, tzw. „grafik pobytów”

  4. programy własne grup realizowane przez macierzystych wychowawców

 

§ 6

 

  1. Dom wczasów dziecięcych prowadzi działalność przez cały rok kalendarzowy. W organizacji pracy Domu Wczasów Dziecięcych nie przewiduje się ferii szkolnych.

 

§ 7

 

  1. Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego ramowego programu pobytu. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia, rozwój wychowanków.

  2. Podstawową jednostką organizacyjną jest grupa wychowawcza, przebywająca              w placówce w danym turnusie. Przez uczestników grupy wychowawczej rozumie się dzieci i młodzież będących wychowankami przebywającymi w Domu  Wczasów Dziecięcych.

  3. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej podczas zajęć edukacyjnych realizowanych przez jednego nauczyciela nie powinna być większa niż 30. Dopuszczalne jest odbywanie zajęć edukacyjnych i innych zajęć takich jak prelekcje, prezentacje, spotkania, wycieczki w grupie zbiorowej, pod warunkiem zapewnienia odpowiedniej opieki, nagłośnienia i prezentacji.

  4. Liczba wychowanków w grupie specjalnej, wymagającej stosowanie specjalnych metod pracy i wychowania, jest taka sama jak liczba uczniów w oddziale odpowiedniej szkoły właściwej do ich kategorii wiekowej.

 

§ 8

 

  1. Zajęcia dydaktyczne w placówce prowadzone mogą być również według programu i uzgodnień dokonywanych ze szkołą, do której uczęszczają wychowankowie. O zakresie nauki decyduje szkoła macierzysta, z której przyjeżdżają dzieci i określony jest on w „Skierowaniu”.

  2. Szkoła macierzysta może zrezygnować z zajęć dydaktycznych na rzecz proponowanych zajęć edukacyjnych realizowanych przez placówkę, niezależnie realizując programy własne.

 

§ 9

 

Podstawową opiekę medyczną nad wychowankami sprawuje publiczna służba zdrowia.

 

IV. Wychowankowie.

 

§ 10

 

  1. Dom Wczasów Dziecięcych prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży, liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży, techników, branżowych szkół I stopnia i szkół specjalnych przysposabiających do pracy.

 

§ 11

 

  1. Dzieci i młodzież przyjmowane są do Domu Wczasów Dziecięcych na wniosek rodziców, opiekunów prawnych, osób znanych rodzicom, szkół macierzystych lub innych organizatorów przyjazdu zajmujących się m. in. organizacją wypoczynku dzieci i młodzieży. Wnioskujący składa wniosek poprzez wypełnienie i podpisanie tzw. „karty kwalifikacyjnej i pobytu dziecka/wychowanka w placówce oświatowej […]”

  2. Wymagana jest uprzednia rezerwacja pobytu w Domu Wczasów Dziecięcych drogą elektroniczną.

  3. Przyjęcie grupy wychowanków również ze szkoły macierzystej lub kierowanej przez innego organizatora wymaga dodatkowo imiennej listy wychowanków tzw. „listy wychowanków”, przekazywanej drogą elektroniczną w pliku Excel wg przekazywanego wzoru.

 

§ 12

 

  1. Koszty pobytu dzieci ponosi organizator pobytu tj. szkoła, stowarzyszenie, rodzice itp.

  2. Wysokość odpłatności za wyżywienie oraz zakwaterowanie określa zarządzenie dyrektora placówki.

  3. Dom Wczasów Dziecięcych, może prowadzić dodatkową działalność związaną pośrednio z realizacją zadania głównego w postaci w świadczeń dodatkowych, z których mogą korzystać grupy wychowanków za dodatkową opłatą, takich jak w szczególności: wycieczki autokarowe, nauka jazdy na nartach, wycieczki i wstępy do muzeów, ogniska, dyskoteki, strzelanie, kuligi itd.

  4. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może zmniejszyć odpłatność za dziecko lub całkowicie zwolnić organizatora z płatności.

  5. Rodzice lub opiekunowie prawni zobowiązani są do wyposażenia dziecka w odpowiednią odzież, obuwie, bieliznę oraz inne przedmioty osobistego użytku.

 

V. Prawa i obowiązki wychowanka.

 

§ 13

 

Wychowanek ma prawo między innymi do:

  1. opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa oraz ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną,

  2. właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno - wychowawczego, wypoczynku i zajęć programowych,

  3. życzliwego traktowania, sprawiedliwej i obiektywnej oceny swojego postępowania, oraz osiąganych wyników w procesie dydaktyczno – wychowawczym,

  4. swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych,

  5. rozwijania zainteresowań i umiejętności,

  6. korzystania    z pomieszczeń i urządzeń Domu Wczasów Dziecięcych,

  7. uzyskania pomocy w nauce,

  8. uzyskania pomocy w rozwiązywaniu własnych problemów,

  9. uzyskania informacji o zasadach korzystania z opieki medycznej.

 

§ 14

 

Do obowiązków wychowanka należy między innymi:

  1. aktywne uczestnictwo w zajęciach programowych,

  2. przestrzegania zasad kultury współżycia społecznego,

  3. dbałości o ład i porządek,

  4. dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo własne i kolegów,

  5. podporządkowanie się zaleceniom wychowawców oraz innych pracowników placówki,

  6. tworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości.

 

§ 15

 

  1. Wychowanek ma obowiązek przestrzegać ustalonych regulaminem warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, a także stosować się do „regulaminu Domu Wczasów Dziecięcych”.

  2. Telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne wychowankowie przywożą ze sobą za zgodą rodziców. Dom Wczasów Dziecięcych nie ponosi odpowiedzialności w przypadku ich zgubienia, zniszczenia lub kradzieży oraz za nawiązane tą drogą kontakty, lub wynikłe z tego niepożądane zdarzenia.

  3. Na terenie placówki obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez wychowanków bez wiedzy i zgody wychowawcy i Dyrektora Placówki.

 

VI. Nagrody i kary

 

§16

 

  1. Wychowanek nagradzany jest głównie za:

  1. wzorowe zachowanie się w czasie trwania turnusu,

  2. pomoc wychowawcom w zajęciach,

  3. sprawowanie różnych funkcji,

  4. szczególne podjęte inicjatywy,

  5. udział lub osiągnięcia w konkursach, zabawach i zawodach  sportowych.

  1. Nagrodami są:

  1. pochwała przez dyrektora lub jego zastępcę podczas spotkania z wychowankami placówki,

  2. pisemne zawiadomienie szkoły macierzystej,

  3. dyplomy uznania,

  4. nagrody rzeczowe.

 

§17

 

  1. Wychowanek może zostać ukarany w przypadku następujących przewinień:

  1. nieprzestrzeganie obowiązków oraz regulaminu pobytu,

  2. dokonania kradzieży,

  3. rozprowadzania i używania narkotyków i innych środków odurzających,

  4. palenia papierosów,

  5. spożywania alkoholu,

  6. celowego niszczenia celowe mienia placówki.

  1. Zakazane jest stosowania kar naruszających nietykalność i godność osobistą wychowanka.

  2. Karami są:

  1. upomnienie przez wychowawcę  lub dyrektora placówki,

  2. powiadomienie rodziców lub szkoły o nagannym zachowaniu się,

  3. wydalenie z turnusu.

  1. Decyzję o wydaleniu z turnusu podejmuje dyrektor lub jego zastępca a w przypadku uczestnika grupy zorganizowanej -  wraz z kierownikiem grupy.

  2. Wychowanek ma prawo odwołać się od nałożonej kary z własnym uzasadnieniem bądź deklaracją poprawy, w terminie podanym przez  dyrektora w decyzji o zastosowaniu kary, nie krótszym niż jeden dzień.

  3. Decyzja dyrektora wydana wskutek odwołania jest ostateczna.

 

VII. Pracownicy

 

§ 18

 

  1. W Domu Wczasów Dziecięcych zatrudnia się następujących pracowników:

  1. Dyrektora - Andrzeja Żelasko,

  2. wicedyrektorów ds. pedagogicznych, administracyjnych

  3. nauczycieli – wychowawców, pedagogów, dietetyków, trenerów itp.

  4. kierownika ds. administracyjno – gospodarczych itp.,

  5. pracowników administracyjno – ekonomicznych,

  6. bezpośredniej obsługi (kuchnia, pokoje, kotłownia, konserwacja).

  1. Szczegółowy zakres zadań, podległości i odpowiedzialności zatrudnionych pracowników określa dyrektor placówki w indywidualnych zakresach obowiązków pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach.

  2. Liczbę stanowisk określa organ prowadzący.

  3. Określenie zasad zatrudniania pracowników i zawieranie umów należy do dyrektora placówki.

 

§ 19

 

  1. Do zadań dyrektora należy m.in.:

  1. kierowanie działalnością placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,

  2. sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

  3. sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.

  4. Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki (dotacja podmiotowa) i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi placówki,

  5. Wykonywani innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

  1. Do zadań wicedyrektora ds. pedagogicznych należy m.in.:

  1. nadzór nad realizacją i organizacją zadań placówki przez nauczycieli – wychowawców,

  2. ustalania z organizatorem grup ramowego programu pobytu oraz czuwanie nad realizacją tego  programu,

  3. prowadzenie i nadzorowanie dokumentacji Domu Wczasów Dziecięcych w zakresie działań edukacyjno – wychowawczych.

 

§ 20

 

  1. Zajęcia edukacyjne z wychowankami prowadzą nauczyciele – wychowawcy zatrudnieni w placówce lub działający w ramach wolontariatu oraz inni specjaliści tj. m.in. dietetyk, coach rozwoju osobistego itd..

  2. Nauczyciele - wychowawcy zobowiązani są do :

  1. organizowania i prowadzenia zajęć wychowawczych, edukacyjnych, programowych,

  2. zapewnienie opieki i bezpieczeństwa wychowankom z wyłączeniem czasu organizowanego przez wychowawców – nauczycieli macierzystych podczas ich programu,

  3. zapoznania wychowanków z regulaminem pobytu w placówce,

  4. wdrażania wychowanków do samodzielności, przestrzegania higieny osobistej i otoczenia,

  5. ścisłej współpracy z opiekunami nocnymi, z pracownikami służby zdrowia (wezwanie pogotowia)  oraz utrzymywaniem kontaktu z pracownikami szkoły, do której uczęszczają wychowankowie, ewentualnej współpracy z rodzicami w rozwiązywaniu różnych problemów,

  6. przygotowywania informacji o poszczególnych wychowankach (zachowanie, uzyskane oceny i zrealizowany program – dziennik),

  7. realizowania podstawowych celów i zadań Domu Wczasów Dziecięcych.

 

VIII. Dokumentacja

 

§ 21

 

  1. W Domu Wczasów Dziecięcych prowadzona jest dokumentacja składająca się z następujących dokumentów:

  1. Dotyczących wychowanków:

  1. ewidencji wychowanków zawierającej nazwę organizatora grupy oraz liczbę wychowanków z dokładnym rejestrem danych osobowych tych wychowanków,

  2. segregatorów dla poszczególnych grup zawierających:

- umowę z organizatorem pobytu,

- skierowanie,

- ewidencję wychowanków,

- karty kwalifikacyjne uczestników,

- dzienniki zajęć podpisane przez wiodących grupę wychowawców z rejestrem danych osobowych wychowanków oraz tematami prowadzonych zajęć wpisanymi przez osoby prowadzące poszczególne zajęcia,

- ramowy program pobytu.

 

  1. Dokumentów założycielskich:

  1. zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Powiatu Kłodzkiego,

  2. zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON,

  3. zgłoszenia do ewidencji niepublicznej placówki oświatowej z dnia 28.06.2024 r.

 

  1. Pozostałych:

  1. rocznego planu pracy,

  2. spisu programów edukacyjnych,

  3. rozkładu dnia i zajęć  grup wychowawczych,

  4. terminarzu turnusów,

  5. regulaminu pobytu,

  6. szczegółowych warunków i sposobu oceniania wychowanków w Domu Wczasów Dziecięcych, Promocji Zdrowia i Rozwoju Osobistego „Olimpijczyk”

  7. zeszytu wyjść i wyjazdów oraz uwag o pobycie wychowanka w sytuacji, gdy organizatorem pobytu jest Dom Wczasów Dziecięcych,

  8. podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stosowanej jako narzędzia do rejestrowania wydatków

  9. dokumentacji kadrowej.

 

  1. Całość dokumentacji zatwierdza dyrektor.

  2. Dokumentacja jest prowadzona i przechowywana w siedzibie Domu Wczasów Dziecięcych.

 

IX. Źródła Finansowania Domu Wczasów Dziecięcych

 

§ 22

 

1. Środki na działalność Domu Wczasów pochodzą z:

1) dotacji odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego – na działalność oświatową w ramach części oświatowej subwencji ogólnej,

2) z projektów, programów i grantów,

3) z wpłat dobrowolnych.
4) od rodziców - rodzice ponoszą częściowe koszty za posiłki w stołówce domu wczasów dziecięcych równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie oraz zakwaterowanie w domu wczasów dziecięcych w wysokości nie wyższej niż koszt utrzymania miejsca oraz inne koszty wcześniej ustalone.

 

X. Postanowienia końcowe.

 

§ 23

 

Dom Wczasów Dziecięcych  prowadzi gospodarkę finansową i materiałową na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

 

§ 24

 

Dom Wczasów Dziecięcych używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§25

 

Zmiany w statucie oraz tekst jednolity ogłasza organ prowadzący.

 

§26

 

Statut wchodzi w życie z dniem 01 czerwca 2024 roku.

bottom of page